Røde Kors Samaritterne er nu en del af COVID-19 beredskabet.

TAK

Af Anders Ladekarl
Torsdag d. 19 marts 2020, kl. 16.03

Kære samaritter i Røde Kors.

Med denne hilsen vil jeg gerne sige jer et kæmpe, tak! I er lige nu en del af den største nationale operation, som Røde Kors har haft siden krigen. I skal vide, at ikke alene er organisationen og jeg er stolte over jeres indsats, men jeres høje faglige niveau og gode tilgang til samarbejdet, er det som vi hører om fra både Rigspolitiet, Sundhedsstyrelsen og alle de andre myndigheder, som har set jer i aktion. Jeg er super stolt af at se jer arbejde, og stolt over den udvikling og professionalisering som Røde Kors samaritter har gennemgået de senere år.

Vi har som Røde Kors selskab en særlig rolle i forhold til at assistere myndighederne i alvorlige situationer, som den vi ser ind i nu. Og de kalder på os. Både politiet, sundhedsmyndighederne og internationalt. Indtil videre deltager samaritterne og beredskabsledere alene i den del af det nationale beredskab, der har med call-centrene at gøre. Men det er ikke udelukket at myndighederne i det kommende stykke tid, kommer og spørger os om ekstra støtte fra samaritterne. I så fald vil vi alle være klar – hvis vi kan garantere jeres sikkerhed. I det hele taget må I ikke være i tvivl om, at Røde Kors i disse dage er ved at tage et syvmileskridt ift. samarbejdet med myndighederne. Vi samarbejder tæt med både den Internationale Operative Stab (IOS) såvel som den Nationale Operative Stab (NOST). Den danske samarit har indtil videre ikke været så godt kendt i myndighedssammenhæng – det skal jeg godt nok love for, at der bliver lavet om på i disse dage!

På landskontoret driver vi også Hjælpenetværket, hvor mennesker påvirket af den igangværende krise kan bede om hjælp – og hvor man kan melde sig som frivillige hjælper. Der er i vores samfund en imponerende sammenhængskraft og lyst til at hjælpe, og hele 12.000 frivillige har meldt sig hos Røde Kors. Og 500 har bedt om hjælp indtil videre, et tal vi desværre må forvente vil stige markant de kommende dage. Vores hjælpenetværk gør en afgørende forskel for mennesker hver eneste dag under denne krise. Danmark har brug for Røde Kors, og Røde Kors har brug for jer. Denne krise kan desværre blive langvarig. Jeg ved, at vi fortsat kan regne med jeres fleksibilitet og engagement.

Tak for din hjælp, samarit!

Læs mere om Røde Kors samaritter.